در شرایطی که شرکت های بیشتری متقاعد می شوند که رشد شرکت آنها به رشد کارکنانشان بستگی دارد، چگونگی به حداکثر رساندن پتانسیل کارکنان و اطمینان از تداوم آن اغلب یک سوال پرتکرار است. کانون های توسعه میتوانند پاسخی را ارائه دهند: آشکار کردن مسیری که کارمند شما میخواهد و می تواند در آن پیشرفت کند و به این ترتیب به شما توانایی تسهیل یک مسیر آموزشی مناسب را میدهد. کانون توسعه یک رویداد ارزیابی مشاهده شده است که برای سنجش شایستگی کارکنان و ارائه راهنمایی به آن ها جهت ترسیم برنامه های توسعه آینده طراحی شده است. کانون های توسعه از تکنیک ها و قالب یکسان مراکز ارزیابی استفاده می کنند، اما به جای انتخاب استعداد، یک مرکز توسعه برای پرورش استعداد طراحی شده است.
هدف کانون توسعه شناسایی نقاط قوت و زمینه های بهبود، تقویت توسعه مهارت ها و آماده سازی افراد برای افزایش مسئولیت ها یا نقش های رهبری در سازمان است. تاکید این مراکز بر نتیجه قبولی یا شکست نیست. بلکه حول محور یادگیری، خودآگاهی، و شناسایی نقاط قوت و پتانسیل است. از آنجا که مراکز توسعه یک رویکرد چند وجهی را به کار می گیرند و از شبیه سازی ها، ایفای نقش و ارزیابی های دیگر برای ارزیابی رفتارها، شایستگی ها و پتانسیل ها استفاده می کنند. این روش ارزیابی در مقایسه با بررسیهای سنتی، اغلب مغرضانه و ذهنی، تصویر دقیقتری از نقاط قوت و نیازهای توسعه کارکنان ارائه میدهد.
فرآیندهای کانون توسعه
ارزیابی: شناسایی نقاط قوت و زمینه های بهبود کارمند از طریق انواع روش های ارزیابی، مانند مصاحبه، آزمون و شبیه سازی.
برنامه ریزی: ایجاد برنامه ای برای توسعه کارکنان و جدول زمانی برای دستیابی به آن اهداف.
پیاده سازی: ارائه آموزش و پشتیبانی مورد نیاز برای کمک به کارکنان برای بهبود عملکرد خود و دستیابی به پتانسیل کامل.
ارزیابی: اندازه گیری پیشرفت کارمند در طول زمان برای اطمینان از موثر بودن برنامه توسعه و انجام هرگونه تعدیل لازم در برنامه.
تفاوت بین مراکز ارزیابی و توسعه چیست؟
مرکز ارزیابی فرآیندی است که در آن یک سازمان معمولاً گروهی از نامزدها را با استفاده از طیف وسیعی از ابزارها یا تمرینها بر روی مجموعهای از شایستگیهای از پیش تعریفشده ارزیابی میکند. مراکز ارزیابی یکی از مؤثرترین روشها برای پیشبینی شایستگی یک نامزد برای یک شغل هستند و میتوانند به سازمانها کمک کنند تا از تصمیمگیری نادرست استخدام و ارتقاء و هزینههای مرتبط با آن اجتناب کنند.
از سوی دیگر، یک مرکز توسعه، مجموعهای از افراد را با هدف شناسایی شکافهای مهارتی، آن هم بر اساس چارچوب شایستگی، ارزیابی میکند. این مراکز به شما یک امتیاز شایستگی برای هر شرکت کننده و یک گزارش مفصل می دهد که به عنوان مبنایی برای سفر یادگیری او (سفر توسعه) عمل می کند. بنابراین، یک مرکز توسعه اساسا به کارکنان کمک می کند تا در نقش های فعلی خود بهتر عمل کنند. علاوه بر این، همچنین می تواند به آماده سازی شرکت کنندگان برای پیشبرد نقش بعدی در یک دوره زمانی کمک کند.
بنابراین هر دو فرمت های عالی برای شناسایی استعداد و توسعه استعداد در کسب و کار شما هستند. آنها در قالب مشابه هستند و از تکنیک های یکسانی برای ارزیابی شایستگی ها استفاده می کنند، اما در مواردی کاملاً تفاوت دارند.
هدف
هدف اصلی یک مرکز ارزیابی ارزیابی نامزدها برای انتخاب یا ارتقاء است. بر شناسایی مناسب بودن نامزدها برای نقش های خاص بر اساس مهارت ها، شایستگی ها و پتانسیل آنها تمرکز دارد. هدف اولیه یک مرکز توسعه ارزیابی و توسعه مهارت ها و پتانسیل کارکنان موجود است. هدف آن ارتقای قابلیتهای کارکنان، شناسایی زمینههای رشد و آمادهسازی آنها برای نقشها یا مسئولیتهای آینده است
تمرکز
مراکز ارزیابی بر ارزیابی شایستگی ها و عملکرد فعلی نامزدها برای تصمیم گیری در مورد انتخاب یا ارتقا تمرکز می کنند. آنها اغلب طیف وسیعی از شایستگی های مرتبط با نقش هدف را ارزیابی می کنند. مراکز توسعه بر ارزیابی نیازهای رشدی کارکنان و پتانسیل رشد تمرکز دارند. هدف آنها شناسایی نقاط قوت برای اهرمها و زمینههای بهبود است تا از طریق مداخلات توسعه هدفمند به آن رسیدگی شود.
انتخاب شرکت کننده
شرکت کنندگان در مراکز ارزیابی معمولاً نامزدهای خارجی یا کارمندان داخلی هستند که برای یک شغل خاص یا فرصت ارتقاء درخواست می دهند. شرکت کنندگان در مراکز توسعه معمولاً کارکنان موجودی هستند که پتانسیل بالایی دارند یا برای توسعه شغلی در سازمان هدف قرار می گیرند.
مدت زمان و فعالیت ها
مراکز ارزیابی می توانند از نظر مدت زمان متفاوت باشند، اما معمولاً در مقایسه با مراکز توسعه کوتاهتر هستند. آنها شامل فعالیت هایی مانند ایفای نقش، مطالعات موردی، مصاحبه و ارزیابی های روانسنجی برای ارزیابی تناسب نامزدها برای نقش هدف هستند. مراکز توسعه اغلب چندین روز را در بر می گیرند و طیف وسیع تری از فعالیت ها را با هدف ارزیابی و توسعه مهارت ها و قابلیت های شرکت کنندگان در بر می گیرند. این فعالیت ها ممکن است شامل نقش آفرینی، جلسات بازخورد، ارزیابی ۳۶۰ درجه و برنامه ریزی توسعه شخصی باشد
نتیجه
نتیجه اولیه یک مرکز ارزیابی، اتخاذ تصمیمات انتخاب یا ارتقاء بر اساس عملکرد و تناسب نامزدها برای نقش هدف است. نتیجه اولیه یک مرکز توسعه، شناسایی نیازهای رشدی، نقاط قوت، و زمینه های بهبود مشارکت کنندگان و ایجاد برنامه های توسعه شخصی برای حمایت از رشد و پیشرفت شغلی آنها در سازمان است.
کانون توسعه چگونه به سازمان و کارکنان شما کمک خواهد کرد؟
توسعه استراتژیک:
کانون توسعه دارای جهت گیری آینده نگر هستند. کانون توسعه که برای شناسایی و پرورش پتانسیل کارکنان برای نقشها و مسئولیتهای آینده طراحی شدهاند، برای پرورش مهارتهای بلندمدت مناسب هستند. آنها نقاط قوت و زمینههای بهبود را آشکار میکنند و با برجسته کردن عملکرد فردی در موقعیتهای مختلف به تصمیمهای ارتقا کمک میکنند ودر واقع برای حمایت از برنامه ریزی جانشین پروری و فرآیندهای مدیریت استعداد شما بسیار ارزشمند است.
مشارکت و انگیزه:
مشارکت در کانون توسعه، تجربه ای همه جانبه برای کارمندان ایجاد می کند و بازخورد فردی ارائه می دهد. این رویکرد سطوح بالایی از تعامل و انگیزه را تقویت می کند زیرا کارکنان احساس ارزشمندی و حمایت می کنند. سرمایه گذاری در رشد و توسعه کارکنان نه تنها رضایت شغلی را افزایش می دهد، بلکه به سطوح بالاتر عملکرد نیز کمک می کند.
خودآگاهی پیشرفته:
شرکت کنندگان در مراکز توسعه درک عمیق تری از نقاط قوت و زمینه های بهبود پیدا می کنند و فعالیتهای توسعه هدفمندی را به دست میآورد.ماهیت انعکاسی این فرآیند، خودآگاهی را تقویت میکند و افراد را قادر میسازد تا درباره پیشرفت حرفهای خود تصمیمات آگاهانه بگیرند.
به طور کلی مراکز توسعه به عنوان دارایی های بزرگ برای سازمان ها و افراد هستند و به عنوان کاتالیزور برای رشد و موفقیت عمل می کنند. برای سازمانها، این مراکز بهعنوان ابزارهای استراتژیک، تقویت نوآوری، افزایش بهرهوری و تضمین پایداری بلندمدت عمل میکنند.